Skip to main content

Rozjel vlastní byznys bez zkušeností nebo vzdělání v oboru. Navíc v hodně konkurenčním. A k tomu se rozhodl pomáhat normálně fungovat lidem s handicapem. Martin Ballaty, zakladatel a gulmistr v podniku GULE, se toho nebál. Jak sám říká, se svým týmem na to prostě mají gule! Pojďte se inspirovat, jak se rozjíždí podnikání s food truckem i B2B gastrobyznys.

Handicap? No a co! My na to máme GULE!

GULE znamená Gastronomie Umožňující Lidem Existovat. Martin si totiž za své kolegy vybral lidi s handicapem. „Často se setkáváme s tím, že lidi neví, jak se k nám chovat. Jestli mají vyjádřit soucit nebo se chovat jako by nic.“ Jeho přáním je, aby se ke GULímu týmu lidé chovali stejně jako ke každému jinému podniku. Aby místo lítosti převládala touha ochutnat ty nejlepší koblížky a výběrovou kávu

„Chráněné dílny a sociální podniky mají soucitvzbuzující auru, která v rozhodovacím procesu zákazníka hraje prim. Málokdo si koupí jejich výrobky kvůli skvělé prezentaci, nebo perfektnímu vizuálu. Většinou vyhraje ten pocit: tak si to teda koupím, abych přispěl na dobrou věc.“ 

Stejný přístup k sales i týmu jako jinde

„Když někam přijedeme, chceme vypadat co nejlépe. Polep auta, krásné oblečení, milá komunikace se zákazníkem… O to se snažíme i na webu a sociálních sítích. Chceme být co nejvíc fresh a tím i vyčnívat z řady a válcovat konkurenci. Zkrátka aby ten příběh, který je s GULEmi spojený, byl až to sekundární lákadlo.“

Stejně jako jinde musí i Martin řešit, kdo bude dobrý na prodej a komu je lépe vzadu. „Jsou lidi, kterým je lépe u kasy v přímé komunikaci se zákazníkem. Když si pak ale potřebují odpočinout, jdou na chvíli k fritéze. Ve foodtrucku je prostorové omezení, musíme být sehraní a zastupitelní, abychom se z toho nezbláznili. (smích)“

Nápad na produkt až z Austrálie

Po studiích pracoval Martin na magistrátu, ale měl sen o vlastním foodtrucku. Inspiraci, jakým produktem oživí gastro scénu, našel v Melbourne, kde řecká komunita připravovala své loukoumades. 

„Nechtěl jsem dělat další burgery, trhané maso ani hranolky. Chtěl jsem čerstvě připravený, sladký street food, ale něco jiného než trdelníky a palačinky. Proto mě nadchla představa horkých tvarohových koblížků, které v Česku chyběly.“ Výjimečnost tohoto produktu je nejen v originalitě, ale také ve způsobu servírování. „Malé, sladké krokety obalené ve skořici nebo polité čokoládou. To je sexy, ne? (smích).“

Horké začátky 

Rozhodnout se, konat a rozjet podnikání v gastru lusknutím prstu v tomhle případě nešlo. Abyste mohli v gastrosvětě něčeho dosáhnout, musíte mít zkušenosti, znát normy i hygienická pravidla a projít si zdlouhavým papírováním. To všechno je obalené vakuem pravidel sociálního podniku. Jen rok trvalo, než prošla žádost schvalovacím kolečkem. 

„Ten rok, kdy jsem v uvozovkách neměl co dělat, jsem začal pracovat v pekárně Eska z rodiny Ambiente. Tam jsem získal opravdu cenné zkušenosti. A také kolegy, Artura Cibulku a Lukáše Marouška, baristu, který nás školí v přípravě kávy.“ 

Na svém týmu si Martin zakládá a chová se ke všem s respektem. Chce, aby do práce chodili rádi, protože bez nich by nebyl tam, kde je. „Máme potenciál růst, ale kdybych do svého týmu nabral lidi, kterým na tom nezáleží, mohlo by se všechno pokazit.“

„Klíč k úspěchu je mít kolem sebe lidi, na které se můžete spolehnout a stoprocentně jim důvěřovat. Musí být zodpovědní, aby chodili do práce, ale hlavně pro to musí žít. Musí věřit produktu a dokázat ho s péčí připravit. A tomu zákazníkovi i v tomto duchu prodat.”

Když se podařilo GULE rozjet, přišel covid. Zrušené festivaly a firemní akce málem stály food truck život. „Covid byl pro spoustu podniků likvidační. Já vzal telefon a obvolával obchodní centra, kde se to v rámci opatření hemžilo lidmi. Tehdy jsme se spojili s Arkádami Pankrác, kteří nám vyšli vstříc a dovolili nám prodej z okýnka. To nás zachránilo.“ 

I gastro má svou buyer personu

Sales v gastronomii se až tak neliší od jiných oborů. I tady musíte definovat cílovou skupinu a nenásilně prodat svůj produkt. „Snažíme se zákazníkovi porozumět a netlačit ho do něčeho, co nechce. Chceme mu empaticky nabídnout, co by mu mohlo sedět. Třeba když k nám přijde babička, nenutíme jí flat white. Nabídneme jí černou kávu nebo turka. Jde nám o spokojenost zákazníka, ne o to, abychom na sílu prodali co nejvíc. Chceme, aby měl prodej flow.“

„Naší cílovkou jsou převážně rodiny s dětmi nebo maminky, co si přijdou odpočinout na kafe. Malým dětem nabídneme třeba jen suché koblížky, abychom eliminovali ušpinění a množství cukru v těle. Je potřeba to umět odhadnout.“

Martin a jeho tým zajistí perfektní catering na festivalech i firemních akcích. Mimo jiné dělají chutné a krásné vánoční i velikonoční balíčky pro firmy. Jejich vaječný koňak je vyhlášený po celé České republice a na cukroví myslíte ještě (nebo už) v březnu.

Pokud i vy chcete potěšit svůj tým na teambuildingu koblížky nebo obchodní partnery na Vánoce originálním dárkem, spojte se s Martinem na Linkedin nebo na www.gulefoodtruck.cz