Pavel Bulowski zavzpomínal na začátky podnikání s 232 Kč na účtě v zahraničí. Protože největší úspěch sklízí v Singapuru, kde našel díru na trhu, podělil se o rozdíly v obchodě Asie vs. Česko. Také nás seznámil se zákaznickou datovou platformou (CDP) Meiro, kterou založil společně se dvěma dalšími kolegy. A nakonec přidal i tip, jak se z toho všeho nezbláznit.
Nejsou výhry bez neúspěchů
Začátky CDP platformy Meiro nebyly vůbec lehké. Na účtě 232 korun, žádný investor, jen dva lidi uprostřed Indonésie. Zní to dobrodružně do té doby, než zjistíte, že nemáte co jíst. „V plánu jsme měli, že si první plat vezmeme po šesti měsících. Povedlo se nám to po šestnácti. Do té doby jsem žil z našetřených peněz, které ubývaly závratnou rychlostí,“ popisuje Pavel. Díky spolupráci s Janou Žižkovou a Vojtou Kůrkou ale rozjeli úspěšnou firmu. „Neumím si představit, že bych to dělal sám. Ti dva jsou lidi, se kterými můžu podnikat v čemkoliv až po zbytek života. (smích)”
Pavel je za tuto formativní zkušenost rád, protože ho ovlivnila v chování k penězům. Pokud přijmete fakt, že může všechno lusknutím prstu shořet jako papírový domeček, tak přežijete všechno.
Meiro. Zákaznická databáze s přesahem
Všechno to začalo jako spin-off jedné produktové firmy. Podle Pavla jde o nejlepší řešení pro začínající podnikatele, protože člověk už zná klienta, prostředí i problémy, které má vyřešit. Jejich Meiro Customer Data Platform je komplexním nástrojem zabývajícím se shromažďováním, analýzou a aktivací dat od zákazníků.
„Jako bílí lidi, co dělají byznys v Asii, jsme se chtěli přizpůsobit. Proto jsme vybrali jméno, které má lokální příchuť a je krátké. Na to zase reaguje SEO a domény. Ale hlavně – dá se vyslovit všude. (smích)” Meiro v překladu znamená bludiště. A opravdu pomáhá firmám s orientací v bludišti dat.
Do Singapuru přivedla Pavla předchozí pracovní zkušenost, při které se seznámil s Janou Žižkovou. Našli společnou řeč v orientaci na zákazníka, a proto založili konzultační datovou agenturní službu. Když se na ně obrátil velký klient se speciálním požadavkem, došlo jim, že řešení jeho problému by pomohlo i ostatním firmám. Proto vznikla CDP platforma Meiro. Podle Pavla je to napůl datová infrastruktura, napůl marketingově byznysová aplikace.
„Definice zákazníka a jeho chování v digitálním prostředí není jednoduchá věc. A díky CDP platformě ho lépe pochopíte a lépe obsloužíte.” U některých platforem se ukládají data do cloudu dané firmy. „My říkáme, že jdou technologie k datům zákazníků. Máme to obráceně. Proto dokážeme porazit i největší globální hráče. Mě na tom nejvíc baví, že ta data jdou znovu použít a opětovně z nich využijete maximum.”
Česko vs. Asie
Hodnotově jsou kulturní systémy v Asii postaveny jinak. V Evropě krásně funguje cold sales, kdy teoreticky stačí přijít do firmy s dobrým produktem, který dává smysl a dojde k prodeji. V Asii cold business nefunguje. „Je to trust based-contact based. Pokud nejste součástí rodinného klanu, který ovládá tamní ekonomiku, tak potřebujete být aspoň na svatbě nějakého jejich bratrance. Potkat někoho, kdo vám ty dveře otevře. (smích)”
Když v Singapuru začínali, využili osobních vztahů z předchozí práce. Šli cestou, ve které potenciálnímu zákazníkovi popsali problém, o kterém nevěděl, že existuje. Lidé v Asii totiž neradi riskují. Můžete svým produktem nadchnout řadového zaměstnance, ale pokud nepřesvědčíte vedení firmy, máte smůlu.
Co platí v Asii i v Evropě, je podle Pavla fakt, že founder nikdy nepřestane prodávat. Nejdřív prodává produkt prvním zákazníkům, pak zaměstnancům, které potřebuje nalákat. A pokud zvolíte směr investic, tak nakonec i investorům.
Je to sice dál, zato horší cestou
Na otázku, proč s tímto produktem nezkusili štěstí v Americe, má Pavel jasnou odpověď: „Když se podívám na mapu konkurence, tak naprostá většina je v Americe. My ale máme v tom produktu vědomě vybudované výhody a hodnoty, které jsou specifické a relevantní na trzích, kde působíme. V Americe by třeba nikoho nezajímaly, protože tam jsou jiná práva okolo zákaznického soukromí.” Trhy ve Vietnamu, Indonésii a Malajsii jsou velké a narozdíl od Evropy ekonomika neustále roste.
Jak už Pavel zmiňoval, do firmy se můžete dostat přes důvěryhodného člověka. Když se podaří vás produkt prosadit, můžete nabídnout něco navíc, například konzultační služby. Není to nejrychlejší cesta a má i své nevýhody. Ale v porovnání se startupy je účinnější. „Já s VC prostorem nemám zkušenosti, ale z mého pohledu investoři hledají jen opravdové hity. Je jim jedno, že některá firma na trhu pohoří, protože jiná jim ty peníze přinese. A v tom může být VC svět nefér vůči founderům, kteří do svého projektu investují spoustu času.”
Podnikání je kreativní proces
„Musíš mít vnitřní motivaci, proč to chceš dělat. U mladých lidí vidím touhu po penězích a naleštěných autech. Ale podnikání je v dlouhodobosti. Pokud chcete něco vybudovat, musíte si počkat.” Pavel je zastánce toho, že se nedá žít v budoucnosti a přemýšlet, co všechno si pořídí, až firmu prodá. Užívá si proces budování, evoluci firmy, práci s lidmi v týmu a především kreativitu.
„Když by se stalo, že bych o Meiro přišel, tak vím, že si najdu dobrou práci, která mě uživí. Mám zkušenosti, které jdou monetizovat.” Rád se dívá retrospektivně na uplynulé roky. Je spokojený s tím, kam se posunul produktový tým, byznys i zákazníci. Váží si jejich důvěry, protože jen díky tomu, že jim tolik lidí věří, dokáží porazit velké hráče na trhu. „Nebudu lhát, to vám to ego pohladí. (smích)”
Chyby za dobu podnikání Pavel samozřejmě vnímá. Aktuálně jim dělá vrásky prodej a marketing. Mají dokonalý a vyladěný produkt, ale nedělají kolem něj rozruch jako konkurence. „Kdybych mohl něco udělat jinak, asi bych zkusil jinou cestu. Bootstrapování firmy trvá dlouho a hrozně bolí. Ale to, kam jsme dneska došli, je skvělý a správný a vlastně bych to i zopakoval.”
V podcastu zazněla spousta krásných a důležitých myšlenek. Pokud byste chtěli nějakou z nich rozvinout či zabrousit víc do detailu, můžete kontaktovat Pavla na LinkedIn.