Skip to main content

Pro skvělého sales manažera nemusíte chodit daleko. Rozhlédněte se kolem sebe, nejspíš už jednoho máte v týmu. A pokud si nejste jisti, zda by vámi vytipovaný člověk roli zvládl, udělejte ho na půl roku player-coachem.

„Starám se o toho, kdo je mi svěřen“

Moje cesta začala na vojně, kde jsem prošel dvouletým výcvikem na důstojníka. Ze všech těch kurzů, které jsem absolvoval jsem si ze všeho nejvíc vštípil jednu zásadu. Jako velitel jsem měl jediný úkol, a to školit svůj tým a udělat ze všech jeho členů profíky. Posouvat je dál v kariéře. A to jsem si s sebou odnesl i do běžného života. Grow your own food. Tohle je naše (léty prověřená) filozofie.

Díky pozici player-coache se přesvědčíte o tom, zda byl váš výběr správný, či ne. O složitosti a náročnosti této dvojrole jsme mluvili v podcastu. V návaznosti na něj jsme tak pro vás připravili ještě šest zásad, jak „rozjet“ manažerský potenciál u svého podřízeného.

1. Vyberte si člověka, kterému na firmě záleží

Důvod, proč firmu a její produkt či službu milujete, musí být důvodem i pro sales manažera. Měl by být na stejné misi a razit tutéž vizi jako vy, protože vlastní firma je jako vaše dítě. Je to srdeční záležitost a pro její existenci byste udělali cokoliv. Mluvíte o ní láskyplně, hýčkáte ji. A přesně tak by k ní měl přistupovat i sales manažer.

2. Důvěřujte, prověřujte

Každý chce mít nějaké pravomoce. Proto dejte potenciálnímu manažerovi úkol a nechte ho, aby na něm pracoval sám. Klidně ať udělá chybu, protože chybami se člověk učí. Vy jen z dálky pozorujte, jak se s úkolem popere.

3. Pravidelně se scházejte

Investujte do něj to nejcennější – čas. Naplánujte si pravidelné schůzky 1 : 1, na kterých se budete věnovat pouze budoucímu manažerovi. Buďte upřímní a dávejte konstruktivní zpětnou vazbu. Naslouchejte všemu, co vám říká, podporujte ho nejen v rozhodnutích, ale také ve vzdělávání.

4. Buďte dobrým člověkem

Říká se, že ryba smrdí od hlavy. Když něco ve firmě nefunguje, většinou je problém ve vedení. Když je dusno a atmosféra, ve které se nedá dýchat, lidi se necítí dobře. Cíleně se vyhýbají otevřenému a společnému řešení problémů. Nemusíte se s každým kamarádit, ale projevte empatii, dobrou náladu a vstřícnost.

5. Buďte nároční 

Buďte nároční, ale nemějte na všechno odpověď. Chtějte nejlepší výsledky, ale ne za každou cenu. Nemusíte jít přes mrtvoly, abyste obsadili největší část trhu. Je v pořádku chtít po svém týmu výsledky, ale musí odpovídat realitě. Nemluvě o ingredienci jménem lidskost.

6. Zachovejte chladnou hlavu, i když se občas něco „podělá“ 

Všichni jsme lidi. Proto se snažte vnímat chyby jako zkušenosti, které vás toho hodně naučí. Věřte nám, že i my jsme udělali spoustu chyb. A pravděpodobně jich ještě spoustu uděláme. Ale právě díky těmto zkušenostem vás můžeme nasměrovat a nepředáváme prázdné fráze. Snažte se být vzorem pro ostatní, stůjte si za svými hodnotami, žijte podle nich a podporujte své okolí, aby dosáhlo úspěchů.

Napište nám, pokud potřebujete probrat cokoliv dalšího ze světa sales, ale i mimo něj. Spojte se s námi přes formulář nebo nám napište na LinkedIn.