Skip to main content

Dvě pozice skloubené do jedné, to je player-coach. Když jste salesák, soustředíte se především na prodej. V pozici manažera je pro vás prioritní tým. Jako hráč-trenér prodáváte, ale současně se staráte o svůj tým. Aspirujete na manažera, ale stejně blízko máte i k syndromu vyhoření. Pojďme si o player-coachovi říct víc.

Fotbal a business

Přesuňme se na chvíli do světa fotbalu.

⚽ Každý hráč (player) jede sám na sebe, zajímají ho pouze jeho výsledky a snaží se pro ně udělat maximum. 
⚽ Každý trenér (coach) se stará o výsledky celého týmu.

V sales je to zrovna tak. A když se tyto dvě funkce spojí, získáme kompromis – člověka, který prodává, ale současně se stará o svůj tým. Ideální časový úsek, ve kterém lze tuto pozici vykonávat a nezbláznit se, je čtyři až šest měsíců. Člověk musí být perfektně zorganizovaný, což je vyčerpávající a (ruku na srdce) dlouhodobě neudržitelné.

Náročnost této pozice tkví v precizní organizovanosti a maximálním soustředění na práci. V roli player-coache se jako první musíte zbavit všech věcí, které vás rozptylují. Například brouzdání po internetu nebo scrollování na sociálních sítích. Problémem jsou i náhodné návštěvy kolegů. Když za vámi každou půl hodinu někdo přijde a prosí o pomoc, neuděláte svou práci dobře. Potřebujete 100% focus, protože i jako player-coach máte cíle, které musíte splnit.

Jak zvládnout obtížnou dvojroli

Jako player-coach hrajete dvojroli, kterou nemůžete ošidit. Když jste salesák, soustředíte se především na prodej. V pozici manažera je pro vás prioritní tým. Ale když jste obojí, nemáte chvilku volna a každou čtvrthodinu musíte optimalizovat, abyste dosáhli výsledků. 
Pokud jste majitel firmy nebo šéf sales oddělení, nestačí jen player-coache definovat. Musíte mu vytvořit prostředí, ve kterém se mu bude dobře pracovat.

  • Mějte od něj jasné očekávání a přesně stanovené cíle. 
  • Určete meetingy, na kterých nesmí chybět i ty, na kterých být nemusí. 
  • Dovolte, aby spolupracoval s vaší asistentkou na koordinaci kalendáře.

Když se rozhodnete přidat do týmu tuto pozici, myslete na to, že vaše procesy musí být nastaveny téměř dokonale. To platí především v plánování volna všech členů týmu. V malém týmu o cca. třech lidech bude player-coach schopný kohokoliv zastoupit. Je ale třeba vyhodnotit, co opravdu hoří a stanovit dobu, kdy za ním můžou ostatní členové týmu přijít.

Z player-coache manažerem

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Být player-coachem je náročné, ale člověk získá zkušenosti, rozšíří své dovednosti a naučí se řešit problémy. Je to dokonalý odrazový můstek pro vedení týmu. Klidně se s kolegou domluvte: „Zkus to půl roku v roli player-coache. Když to bude fungovat, budeme mít výsledky, tak rozšíříme tým a ty se staneš manažerem.“ Pro něj to sice bude náročné období, ale v konečné fázi to bude win-win na obě strany.

Vraťme se k fotbalu, ve kterém vidíme spoustu strategických věcí, které lze snadno přenést do byznysu. Mikel Arteta z Arsenalu nebo Carlo Ancelotti byli v podstatě průměrnými fotbalisty, ale v roli trenéra excelují. Když svého průměrného salesáka na chvíli uděláte player-coachem, je velká pravděpodobnost, že z něj bude excelentní manažer.

Pokud chcete probrat tuto roli detailněji, nebo jen popovídat o fotbale na přátelské úrovni, napište nám přes formulář nebo na Linkedin.