Skip to main content

Při hledání nového sales týmu nezapomínejte, že obchodníci si také vybírají, co a komu budou prodávat. Také myslete na to, že v práci budete muset řešit generační rozdíl. Protože generace X touží po work-life balance, generace Y svou prací žije, ale brzy vyhoří a generace Z hledá udržitelnost a rovnováhu mezi prací a životem. Jak z toho ven a které trendy zahýbou pracovním trhem v roce 2024, se dozvíte v podcastu s Honzou Klusoněm z Welcome to the Jungle.

Brand je to, co zůstane, když továrna shoří
Jak zaujmout, když nemám silnou značku
Jak vybudovat značku zaměstnavatele
Generační rozdíly (nejen) v sales
Trendy, které ovládnou trh práce v roce 2024

Brand je to, co zůstane, když továrna shoří

Pro začátek je potřeba vysvětlit, co to ten employer branding vlastně je. „Můžeme se na něj dívat jako na pocit, který z vaší firmy potenciální zaměstnanec má. Jde v podstatě o značku zaměstnavatele, díky které je na trhu práce atraktivní a má větší šanci přitáhnout nové lidi do firmy nebo si udržet ty stávající. Zaujmout můžete jak firemním prostředím a kulturou, tak spokojenými zaměstnanci, kteří o vás hezky mluví před ostatními,“ vysvětluje Honza.

Období, kdy si firmy mohly vybírat z velkého množství životopisů, je podle Honzy dávno pryč. S hledáním práce je to jako s výběrem nové televize. Než si ji koupíte, dlouho předtím googlíte a zjišťujete si, jaká televize je pro vás ta nejlepší. Stejně fungují v dnešní době kandidáti na trhu práce, protože si vybírají, kam své CV pošlou. Hledání práce už není kobercový nálet, kdy zájemci odešlou dvacet až třicet životopisů. Teď odešlou tak dva, maximálně tři, a to jen těm firmám, které je zaujaly a kde by opravdu chtěli pracovat. Tady zkrátka platí, že pokud se jako zaměstnavatel nebudete snažit, ty nejlepší kandidáty získají atraktivnější firmy. Když se snažit budu, můžu talenty získat já,“ dodává se smíchem.

Jak zaujmout, když nemám silnou značku

Brand určuje naši osobnost. „Když jedete na Harley, přijdete si jako drsný rebel. Ale když jedete tramvají, tak už rebelem nejste. A s employer brandingem je to podobné. Je to v podstatě pomyslný dres zaměstnavatele, který zaměstnanec nikdy nesundává. Je jedno, jestli jde na pivo s kamarády, nebo cvičit do fitka, stále na sobě má dres svého zaměstnavatele a je důležité, aby ho nosil hrdě. Nezapomínejte na to, že zaměstnanci si vybírají, čí dres budou nosit. I obchodníky zajímá, jaká je firma, ve které pracují, i co a komu budou prodávat,“ říká Honza.

Pokud vaše firma není o velikosti Google a do brandingu nemáte tolik nainvestováno, musíte zvolit jinou strategii. „Malé a střední firmy můžou zaměstnancům nabídnout větší flexibilitu a rodinné, přátelské prostředí. Tady je potřeba to ale dokázat. Oproti velkým firmám, které jsou svázané různými komunikačními pravidly a schvalováním, můžou malé firmy komunikovat s potenciálními kandidáty napřímo pomocí sociálních sítí. Zkuste odhalit zákulisní dění ve firmě pomocí videí a fotek, komunikujte, jaká je vaše firemní kultura, jaká u vás vládne atmosféra nebo jak funguje tým. Ano, ze začátku nebudete úspěšní jako Google, ale díky konzistentnosti a vytrvalosti dosáhnete úspěchu. Já to rád přirovnávám k novoročnímu předsevzetí chození do posilovny – výsledky neuvidíte za čtyři dny, ale za půl roku ano. Nenechejte se odradit a nevzdávejte to, když vaše první video nemá úspěch. Pokračujte půl roku, rok nebo dva a získejte si důvěru i zájem sledujících. Ve chvíli, kdy někdo z nich začne hledat práci, vaše firma mu naskočí v hlavě jako první,“ dodává se smíchem.

Jak vybudovat značku zaměstnavatele

I v případě employer brandingu je potřeba stavět na základě dat. „Tady vždy doporučuju udělat si interní průzkum firmy. Pokud máte opravdu malou firmu, můžete zpětnou vazbu získat pomocí one-to-one. Zkuste zjistit, co se vašemu týmu na firmě líbí, co je přilákalo, proč si vás vybrali nebo proč nejdou pracovat ke konkurenci. Zjistěte i slabé stránky a to, co se jim nelíbí. V případě větších firem bych doporučoval rozeslat dotazník. Samozřejmě, že osobní kontakt je lepší, ale v případě 50 a více zaměstnanců je one-to-one běh na dlouhou trať,“ směje se Honza.

Když nebudete vycházet z reálných dat, můžete si pěkně naběhnout.Pokud si budete vymýšlet benefity, ale realita bude jiná, současní zaměstnanci to samozřejmě pocítí. Budou přemýšlet o tom, proč lžete a ztratíte jejich důvěru. Pamatujte si, že vždy musíte komunikovat to, co jako firma máte, a co je zároveň atraktivní pro pracovní trh. Skvělý je také externí průzkum, díky kterému lze zjistit, co si o vás myslí na trhu práce. Je potřeba rozšířit povědomí o firmě, nebo nějaké povědomí nejprve vybudovat? To jsou otázky, na které díky externímu průzkumu získáte odpovědi,“ dodává.

V případě, že získáte všechna tato data, můžete připravit strategii i komunikaci. Znáte svou cílovou skupinu, víte, co chce – zda peníze, flexibilitu nebo přátelské prostředí, tak toho využijte ve svůj prospěch. „V textovém inzerátu tyto benefity nikoho nezaujmou, na job portálech váš inzerát zapadne v záplavě stejně stavěných inzerátů, proto zkuste využít sílu sociálních sítí. Ale ani sítě nejsou jistotou okamžitého úspěchu. Abyste v množství multimediálního obsahu uspěli, musíte se odlišit. A k tomu nepotřebujete obrovskou produkci, stačí vám obyčejný mobil, pár videí se zaměstnanci, několik fotek z teambuildingu a reálná prezentace zmiňovaných benefitů. Jen tak zvládnete světu odkomunikovat, jaká vaše firma je. A pokud máte větší budget, který pro tvorbu můžete využít, můžete se inspirovat u nás v Jungli,“ vysvětluje s úsměvem Honza.

Podle něj si 95 % kandidátů na trhu práce dohledává informace o svém potenciálním budoucím zaměstnavateli, ale pouze jedna třetina ty informace zvládne najít. Odlište se od konkurence a ukažte okolí, jaká vaše firma ve skutečnosti je.

Generační rozdíly (nejen) v sales

Než začneme probírat jednotlivé generace, je potřeba si zaměstnance rozdělit do dvou skupin. „Kříží se nám tu dvě linky. Jednou linkou je životní fáze daného člověka. Například člověk čerstvě po škole, který nemá žádné závazky, má jiné potřeby než člověk s hypotékou a dvěma dětmi. Druhou linkou je generace. Například generace X rozlišovala work-life balance – jít do práce, vydělat peníze, utrácet je s rodinou nebo přáteli. Generace Y (mileniálové) začala svou prací žít. Mileniálové mají v práci přátele, dělají v ní, co je baví, práce jim dává smysl, po práci jdou s kolegy na pivo. Jenže se to obrátilo proti nim a dohnalo je vyčerpání. I když se věnovali tomu, co je naplňuje, tak vyhořeli kvůli nedostatku odpočinku. No a pak tu máme generaci Z. Ta je poučená od generace Y a inspirovaná generací X, jen s ohledem na udržitelnost. Generace Z hledá balanc mezi tím, aby se cítila dobře, zamakala si, ale fungovala co nejdéle. Chce se u práce cítit dobře psychicky i fyzicky a na tom trhu fungovat klidně i 50 let. Tuhle generaci neutáhnete na peníze, byt a auto, ale například na firemního psychoterapeuta, možnost pracovat kdykoliv, aby byl prostor na cvičení a nejvíc u nich zabodujete čtyřdenním pracovním týdnem. Oni na oplátku zaberou, protože budou plní energie,“ vysvětluje Honza.

Pokud byste v generaci Z rádi ulovili někoho pro entry-level obchodníka, měli byste jim nabídnout konkurenceschopnou mzdu, získání nových zkušeností a podmínky, ve kterých nevyhoří. „Na základě průzkumu jsme zjistili, že tuhle generaci zajímá budoucí vysoká mzda. Počítají totiž s tím, že budou mít rodinu i hypotéku, až budou na seniornější pozici. Ale v tuto chvíli je nejvíce zajímá, že jim jako zaměstnavatel předáte spoustu zkušeností a ještě je naučíte pracovat efektivně, aby svou práci zvládli bez stresu za čtyři dny. To je pro ně víc než Mac a nová Oktávka,“ dodává.

Nezapomínejte, že ryba smrdí od hlavy. A právě vedení by mělo nastavit procesy a dosažitelné cíle, aby neztratilo důvěru svých zaměstnanců. Výzvy jsou důležité jak pro obchodníky, tak pro zaměstnance obecně, ale musí být reálné. Firmy, které toto dodržují, své zaměstnance motivují a ještě to komunikují navenek, jsou atraktivní.

Trendy, které ovládnou trh práce v roce 2024

Ve Welcome to the Jungle, kde je Honza CEO, hledají dosažitelné cíle. Komunikují mezi sebou čeho a jak chtějí dosáhnout, hledají společnou cestu s marketingem a celý proces zefektivňují a zjednodušují. „Už několik let máme v týmu zkušené obchodníky a stejně spolu máme každý týden meeting. Mohl bych nad tím mávnout rukou, ale to každotýdenní hledání společné cesty pro dosažení výsledků mi dává smysl,“ říká Honza a vzápětí dodává: „Zrovna za pár dní budeme představovat trendy pro rok 2024. Jedním z nich je tzv. multi-management. V dnešní době už totiž nestačí být expert na danou tématiku, dnes by měl být manažer multioborový. Musí kombinovat psychologii s coachingem, rozumět sales i marketingu, zkrátka to všechno nakombinovat.“

Dostáváme se k otázce, jak mezi sebou propojit všechny generace a přicházející trendy: „Tohle je tvrdá výzva! (smích) Zaměstnanci z generace X jsou často zvyklí na tvrdou práci a odměnu v podobě volna, zatímco mladší generace jsou ochotny pracovat dlouhé hodiny bez vyčerpání. Ale nadměrná práce vede k vyhoření, což má negativní dopad na tým a častou změnu jeho členů. Takže je důležité si napřed uvědomit, jak chceme firmu budovat – dlouhodobě a udržitelně nebo krátkodobě, s častou obměnou týmu. Udržitelná cesta přiláká více kandidátů, zatímco přístup à la masomlýnek, kdy každou chvíli někdo vyhoří, je odradí.“

Dalším trendem roku 2024 je sendvičová generace. „Ta se týká opět mileniálů. Ti začínají budovat vlastní rodinu a starají se o malé děti. Do toho budují kariéru a současně mají starší rodiče, o které je také třeba se postarat. A to je ten sendvič. Naopak mladší generace to takhle nechce. Raději budou žít dobrý život v pronájmu a cítit se fajn než si uvázat šňůru s názvem hypotéka kolem krku. Mění se priority,“ přibližuje dění na trhu Honza.

Podle něj byla generace X zvyklá na tvrdou práci bez otázek, zatímco generace Y, nazývaná také Generace WHY, se ptá proč, a hledá smysl ve své práci. Do toho přináší generace Z nové pohledy, včetně použití nejnovějších technologií pro efektivnější práci. Tento rozdíl může vést ke střetu generací, proto vyžaduje schopnost manažera vyvážit různé perspektivy a přístupy k práci. A multi-management by měl pomoci tento generační střet vyřešit.

Pokud vás employer branding a dění na pracovním trhu zaujal, navštivte stránky Welcome to the Jungle. Také doporučujeme sledovat Honzu na LinkedIn, protože jeho energie vám rozhodně zlepší den.