Skip to main content

Většina founderů má z prodeje strach, protože nemá správně nastavený sales mindset. Proto jsme sepsali šest tipů, které vám pomohou postavit se prodeji čelem.

1. Přijměte zodpovědnost za prodej

Ani ten nejlepší salesák neprodá váš produkt či službu líp než vy samotní. Každý founder si myslí, že rozjezd jeho podnikání spasí jen vynikající obchodník. Pravdou ale je, že jediný, kdo opravdu dokáže okolí přesvědčit o tom, že bez jeho produktu nemá život smysl, je podnikatel sám. 

„Když jsem rozjížděl svůj byznys, myslel jsem si, že potřebuju salesáka, na kterého budu prodej delegovat. Ale to nefungovalo. Rozjelo se to, až když jsem si přiznal, že je to můj úkol, moje zodpovědnost a jako byznysman musím umět prodávat. Frustruje mě, když slyším, že se majitelé firem nepotřebují naučit sales a jejich byznys bude fungovat. To mě fakt štve,“ přiznává Alex. Protože i foundeři a co-foundeři musí umět prodat svůj nápad investorům.

2. Buďte (zdravě) sebevědomí

Často se setkáváme s tím, že founder věří svému produktu, ale není pozitivně naladěný vůči sobě. Nevěří si. „Možná že jsme, Alexi, průměrní prodejci. Ale vždycky jsme pozitivně naladění vůči sobě i lidem. My nejdeme prodávat, jdeme se bavit s lidmi a zjistit, co a jak dělají nebo jaké problémy mají. Poskytnutí řešení je až ten druhý krok. Vždy za klientem jdeme a věříme, že jsme schopní mu pomoci,“ dodává Fares.

3. Najděte důvod, proč podnikáte

Aby váš sales mindset začal opravdu fungovat, měli byste najít smysl, proč děláte, co děláte. V prodeji jde převážně o to, abyste pomohli protistraně vyřešit její problémy. Ale pokud je vaší vnitřní motivací například koupě hodinek Patek Philippe, i to je v pořádku. „Ať už máte jakýkoliv důvod k podnikání, nikdy nezapomeňte na potřeby protistrany. Neprodávejte svůj produkt či službu hlava nehlava, ale opravdu se snažte klientovi porozumět a nezapomínejte na empatii a pochopení. Prodej není jednoduchý, kdyby ano, je svět plný salesáků,“ směje se Fares.

Nebojte se, běžte o krok dál a místo snahy vyřešit lidem problémy, jim pomožte dosáhout vlastních snů. Je to mnohem pozitivnější, než si plnit vlastní hlavu problémy ostatních. „Co si budeme povídat, sami jsme majitelé, sami máme bambilion problémů. Proto se snažím pomáhat našim klientům řešit ty jejich. Ale je to taková ta menší část, já jsem spíš naladěný na to, abych jim pomohl splnit si jejich sny. Protože když se mi to podaří, tak i já si plním ten svůj, respektive i náš sen,“ dodává.

4. Nikdy se nevzdávejte

Když se chcete věnovat sales, měli byste umět přijmout odmítnutí a nedělat si z něj těžkou hlavu. Ponaučte se z něj, přemýšlejte o tom, co byste mohli udělat jinak a zkoušejte. „Metoda pokus-omyl. Dobrý prodejce se nikdy nevzdává a pořád jede dál. A když upadne? Tak se zvedne a jede dál,“ říká Fares. Alex jej doplňuje: „Přesně tak. Ani vy, ani vaše služby či produkty nejsou špatné. Zkrátka jste se jen netrefili do vhodné chvíle. Ne každý má zrovna chuť bavit se o problémech, které umíte řešit.“

5. Prodávejte, jako byste si dělali přátele

Sales je o budování přátelství. Tím, že se o někoho upřímně zajímáte a vnímáte, co říká, získáváte jeho důvěru. Opravdový, skutečný zájem je další z klíčových vnitřních nastavení pro úspěšný sales. A jestli pak na vaši nabídku řeknou ano nebo ne, už je vlastně jedno. „Odpojte se od toho, že chcete prodat a dosáhnout transakce. Poznáte zajímavé lidi, se kterými vybudujete přátelství. A klidně s nimi můžete uzavřít obchod v budoucnu,“  dodává Alex.

6. Vytvořte si návyk

Abyste vyhráli nad strachem ze sales, zkuste si vytvořit návyk. Pokud se obáváte třeba cold-callingu, udělejte jeden cold-call denně. Klidně si to napište do kalendáře, ale skousněte to, je to jen jeden hovor. A postupně navyšujte dávku. „My lidi jsme v podstatě otroci našich návyků. Můžeme si pouze vybrat, jestli návyky budou dobré nebo špatné. Když je čas věnovat se sales, ale vy si řeknete, že to dělat nebudete, protože to může udělat někdo jiný, jde o negativní návyk. Pokud však přijmete zodpovědnost za svůj podnikatelský osud a rozhodnete se sales věnovat… Co pro váš byznys bude lepší?“ říká Alex. Jde o vnitřní mechanismus, který se adaptuje na cokoliv, anglicky by se dalo říct we are creatures of habit

Fares přitakává: „Pamatuju si, jak jsem začínal v open space, kde bylo cca 150 lidí, kteří mluvili najednou. Mě to hrozně rozčilovalo a nemohl jsem se vůbec soustředit. Ale každý den jsem se setkával s tím samým, takže za dva týdny jsem ty lidi vůbec nevnímal. Mozek si zvykl a mně vůbec nevadilo, že to tam zní jak ve slepičárně.“

Napište nám, co pomohlo při odbourání strachu ze sales vám. A pokud se vám dnešní díl líbil, nezapomeňte jej sdílet mezi své známé.