Skip to main content

Michal Vrátný. Tělocvikář a zakladatel Železné koule. Ač si to nechce přiznat, stal se úspěšným byznysmenem. Díky lásce k pohybu a touze předávat své know-how dál rozšířil své podnikání z jedné tělocvičny bez sprch do dalších míst v Praze i on-line světa. Jak se mu podařilo v době covidu a zavřených fitness center rozhýbat půlku republiky? A co by podle něj pomohlo k vyšší pracovní efektivitě?

Byznys jménem kettlebell

Na začátku byla koule. Koule jménem kettlebell, kterou v Česku skoro nikdo neznal. Podle Michala jde o jednoduché cvičení, které doma zvládneme sami. Ne každý má ale tu nejdůležitější ingredienci – chuť cvičit. A této skulinky Michal využil. 

„Ze začátku jsem chtěl dělat jen jednodenní semináře, abych lidi naučil s kettlebellem cvičit správně a oni zvládli cvičit doma. Což neklaplo, protože se prý sami doma nedonutí. (smích). A tak jsem dal dohromady asi devět lidí, kteří byli nadšení, že můžou cvičit pod vedením trenéra. Chtěl jsem jim dokázat, že je to ptákovina, že není šance, aby to vyšlo. No a furt jsem v procesu toho dokazování.”

Slovo business dlouho v jeho slovníku nemělo místo. Řídil se tím, co ho bavilo. Prostě si řekl: „Tohle chci dělat!”, a tak to dělal. Podle Michala na úvod stačí, když má člověk osobní vizi – řekne si, co by chtěl, a stanoví si, kam by chtěl směřovat. 

Když se zábava přerodí v byznys

Prvním krokem k byznysu byla multiplikace toho, co fungovalo, tedy telocvičny, kde se potkávala skupinka lidí s láskou k pohybu. V době covidu, kdy měla všechna fitka utrum, se Železná koule přemístila do on-linu. Spustila Kouloniál – e-shop s doplňky stravy a věcmi na cvičení, on-line coaching a vznikl i oblíbený Koulí podcast. 

„Nešlo o overnight success. Byli jsme na trhu deset let. A celých deset let jsme poskytovali dobrou customer experience. Ne vždycky. Jsme lidi, děláme chyby. Ale k těm jsme se uměli postavit čelem. A to je důvod, proč nás lidi mají rádi. Taky jsme začali věci trošku víc plánovat a míň se chovat reaktivně. Začali jsme řešit, jak by měla fungovat struktura firmy a jednotlivé procesy. Zkrátka jsme si museli říct, kdo je za co odpovědnej.” 

Finanční injekce jménem Hithit

Kromě on-line světa spustila Železná koule na začátku covidu crowdfundingovou kampaň. Šlo o nejúspěšnější kampaň vůbec, kdy se podařilo vybrat necelých sedm milionů. 

„Když otevíráš tu kampaň, která má třicet nebo pětačtyřicet dní, tak je to jak kdybys na tu dobu otevřel pop-up e-shop. A tak se k tomu musíš postavit. Máš co prodávat a dává to smysl. Naše kampaň byla úspěšná díky naší komunitě, načasování a protože jsme se k ní postavili jako k e-shopovýmu projektu.”

Od tělocvičny bez sprch po nejvyhledávanější fitko

Konkrétně ve cvičení je těžké definovat cílovou skupinu, protože cvičit může každý, jen s jinou intenzitou. Proto se Michal s kolegyní Lucií rozhodli, že se přestanou líbit všem a zacílí na podobné lidi, kteří už do jejich tělocvičen chodí. V kombinaci s humorem, kterého oba mají na rozdávání, a snahou věci říkat tak, aby je pochopil každý, to byl skvělý tah. Další důležitou ingrediencí pro růst byla komunita. 

„Bude to znít hippisácky, ale podle mě se nám podařila dobrá komunita kolem byznysu vybudovat hlavně proto, protože to na začátku byznys nebyl. Byla to nadšenecká věc party punkáčů, které šlo o úspěch svých klientů. U nás nepronajímáme jen kus podlahy a stroje, ale opravdu se klientům věnujeme. Dohlížíme na to, aby si nevybudovali špatný pohybový vzorec a hlavně, aby se cítili dobře a měli pocit, že jsou mezi svými.”

Ve zdravém těle zdravý duch

Klišé, které platí. Pohyb má obrovské množství pozitivních benefitů nejen pro tělo jako takové, ale především pro hlavu.

„Hlava je pořád přišroubovaná na nějakém těle, které by mělo dobře fungovat. Když jsme chodili cvičit do firem, tak nám lidi po tréninku říkali, že v den cvičení mají nejkratší pracovní dobu, protože si hodinu uříznou tréninkem, ale udělají toho v ten den mnohem víc. Silový trénink sice není řešení na všechno, ale je to řešení na spoustu problémů.”

Podle Michala by pomohlo, kdyby firmy zavedly povinné hodiny tělocviku. Lidi by pracovali mnohem efektivněji a díky vyplaveným endorfinům by na pracovišti vládla dobrá nálada. Michal má pozitivní pohled na život. Pokud potřebujete dobít baterky, je pro vás tento podcast jako dělaný. A pokud chcete jako byznys lidi vědět, jak se udržovat fit, sledujte Železnou kouli na Instagramu nebo Koulí podcast.