Targeting mindset: Kolik vás stojí záměna ICP za TAM

Spousta firem zaměňuje TAM (Total Addressable Market) za ICP (Ideal Customer Profile). Přitom to, jak přemýšlíte o targetingu, má obrovský vliv na váš prodejní trychtýř, obchodní výsledky i úroveň stresu ve vaší firmě. Proto jsme ve spolupráci s Lukášem Holovským z AlgOps připravili sérii blogových článků, ve kterých vám pomůžeme dostat se cílení pod kůži. Tady je první!

Rozdíl mezi TAM a ICP

TAM popisuje, kdo by mohl být vaším zákazníkem, ICP vysvětluje, kdo určitě vaším zákazníkem je, pro koho je váš produkt či služba nejlepší a komu musíte co nejdříve prodat. Jejich záměnou dochází ke špatnému cílení, proto tomuto principu milovníci dat říkají GIGO (Garbage In, Garbage Out) – špatný vstup vede ke špatnému výstupu

Vstupní data, kterými plníte prodejní trychtýře, ovlivňuje právě targeting. Většina společností nemá jasno v tom, kdo je jejich ideálním zákazníkem a pracuje pouze s tím, jakou část trhu mohou oslovit. A to vede k nekonečnému boji s filtrem spamu či ignorování a odmítání od potenciálních zákazníků.

Pokud jste touto cestou získali zákazníky, můžete se setkat s těmito náklady:

  • Čas strávený (dis)kvalifikací nerelevantních potenciálních zákazníků.
  • Prodloužení doby uzavírání obchodů (vyhraných i prohraných).
  • Nižší retence zákazníků, nižší tržby na zákazníka atd.

Jak rozpoznat TAM a ICP v praxi

Můžete se soustředit na jeden cílový trh, ale jeho součástí by měla být i definice ideálních zákazníků, a to i u začínajících a malých společností. Ukážeme vám příklady našich definic, když naším zákazníkem není B2C, téměř žádná agenturní a výrobní společnost, ale náš TAM je následující:

  • B2B společnosti,
  • škálovatelné produkty,
  • post product-market fit,
  • aktivní akvizice (tj. nespoléhání se na organický růst).

V tomto případě jsou našimi ideálními zákazníky: 

  • B2B,
  • SaaS,
  • scaleup,
  • cold calling,
  • prodej do e-commerce,
  • outbound sales specialisté,
  • CLV mezi 15-50 tisíci dolary,
  • specializovaný tým 3-10 SDRs
  • CRM – Salesforce nebo Hubspot,
  • a ti, jejichž konverze jsou silně ovlivněny načasováním akvizice, např. sezónností obchodu.

Proč většina společností nemá definované ICP, co všechno definice ICP obsahuje a jak vypadá proces jejího vytváření? To se dozvíte v následujících článcích od Lukáše.