Skip to main content

Víte, co brzdí většinu obchodníků? Strach. Ale proč se bojíme, když o nic nejde? Je možné se strachem bojovat nebo se musíme smířit s tím, že zkrátka nemáme na to být skvělým obchodníkem? Na tyto otázky si odpovíme v podcastu.

Bez příprav to nepůjde

Někdo má strach z toho, že otravuje lidi. Jiný se bojí odmítnutí, nebo toho, že svým produktem nepřinese přidanou hodnotu. U spousty lidí jde okombinaci několika strachů dohromady. Jak se ho zbavit a posunout se na výsluní sales?

Tréninkem!

Ruku na srdce, opravdu jste v přípravě své prodejní prezentace pečliví? Umíte se na prodej připravit pořádně? Když máte dobře nastavené postupy, tak se i ten nejstydlivější člověk dokáže na schůzku řádně nachystat. Je jedno jestli jste profesionální sportovec, člen speciální jednotky nebo prodejce. Jedno je společné, a to, že trénink dělá mistra..

Nacvičujte, nacvičujte, nacvičujte

Zkuste si zahrát takovou hru. Představte si, že jdete prodávat svůj produkt nebo službu, veďte rozhovor prodejce – klient a připravte si několik variant, jak se může rozhovor vyvinout (včetně odmítnutí). Tyto scénky se schovají hluboko v mozku. A když pak reálně  nastane tato prodejní situace, mozek bude přesně vědět, do jakého šuplíku sáhnout, a co za reakci z něj vytáhnout. 
Fares: „Abych si zlepšil svůj pitch, vedl jsem si rozhovory při holení. Koukal jsem do zrcadla a hrál divadlo, prostě jsem si zkoušel svou prezentaci. Přítelkyně si tehdy sice myslela, že jsem blázen, ale i přesto si mě vzala. (smích)”

Obtěžování nebo pomoc?

Dřív byl obchodník vnímán hodně negativně. Slovo „prodej” někomu znělo jako sprosté slovo. A je možné, že v někom tyto předsudky zakořenily tak hluboko, že není schopen se od nich oprostit. Ignorujte to! 
Je potřeba si uvědomit, že dobrý obchodník dnes lidem pomáhá. Když máte v rukou něco, co dokáže druhým lidem zkvalitnit práci nebo dokonce život, opravdu je svou nabídkou budete otravovat?

Strach versus Alex a Fares

Než vznikl business jménem Saleshero, byly začátky s prodejem krušné a stydlivé i u nás. 

Alex: „Poprvé jsem začal prodávat na střední škole. Prodával jsem reklamu, inzertní stránky v maturitním katalogu. Hrozně jsem se styděl, možná až skoro koktal. V hlavě mi běžela smyčka otázek:„Proč by to někoho mělo zajímat?!”. Ale inzerce se mi podařily sehnat. Nakonec jsem strach překonal, i když zpětně se svým začátkům musím smát.”
Fares: „Já tyto strachy zažívám každý den, protože jsem introvert. Pokaždé, když musím oslovit někoho cizího, tak bojuju sám se sebou. Proto když chci někoho oslovit, připravuju se na to mentálně a říkám si, že o nic nejde. Prostě musím jen pozdravit a pak to půjde. (smích)“

Rada na závěr

Strach není špatná věc. Má nás chránit, proto si s ním povídejte. Poděkujte za varování a pak si jen řekněte: „O nic nejde, to zvládnu.” Přistupujte k získávání nových zákazníků, jako byste získávali nové přátele. Pozdravte je, zeptejte se jak se mají, co dělají a jaké mají starosti či problémy. Pokud jim váš produkt nebo služba mohou problém vyřešit, ukažte jim jak. Udělejte jim návrh, ne nabídku. A jestliže se shodnete, uzavřete spolu dohodu.

Ať už je váš strach jakýkoliv, identifikujte ho, nastavte si mikro cíle, díky kterým jej postupně překonáte, a hlavně – každý z těchto malých cílů oslavte. Malé kroky pro vás, velké kroky pro sales. 

Pokud i přes naše rady vnímáte určité bloky, napište nám, odblokujeme je společně.