V poslední epizodě roku 2024 jsme se zaměřili na to, jak se připravit na rok nadcházející. Jak si nejprve zhodnotit uplynulý rok a pracovat s úspěchy a neúspěchy. Udělejte si stručný audit, díky kterému pak budete mít v roce 2025 lepší výsledky.
Ideální je doba těsně po Vánocích
Alex hned na začátku povídání doporučuje načasovat si reflexi na období kolem Vánoc, ne dříve: “Nechte si na to čas mezi svátky a novým rokem. Zkusit to ještě vtěsnat před Vánoce není dobrý nápad. Je dobré získat trochu odstup od byznysu a pak zahájit reflexi.”
Co se povedlo a co vůbec nepovedlo
Fares přirovnává takový audit k plánování cesty: “Je to jako byste se vydali na delší cestu autem. První věc, co udělám je, že půjdu do servisu a zkontroluju motor. Takže proto je důležité, abyste si udělali odstup a připravili se na tu delší cestu, což je ten rok 2025.”
Podle Farese je nevhodné hned se vrhnout na plánování. Nejprve je třeba si sednout a zamyslet se nad tím, co se vám povedlo v roce 2024: “A pak si vezměte situaci, kde jste vynaložili spoustu energie, ale ty projekty se vám nepovedly. Když si pak uděláte krásný souhrn, tak uvidíte kam a na co se máte zaměřit v novém roce,” doplňuje Fares.
Z hlavy na papír nebo do počítače
Velmi důležitým krokem je nedělat si takové zhodnocení jen v hlavě, ale vše si zapsat. “Je velmi nutný tyto věci psát, protože to vede k tomu, že o tom přemýšlím jasněji, precizněji a lépe. Když si to jen tak promítám svojí hlavou a nenutím se k tomu to konkrétně napsat do souboru nebo na kus papíru, tak to pak nemá tak silný efekt, jaký by mohlo,” dává zásadní tip Alex.
Pravidlo 80:20 pro hodnocení klientů
Jednou z částí, které je dobré zhodnotit, jsou i klienti: “Platí pravidlo 80:20. To znamená jaký typ klientů mi přinesl nejvíc obratu? Podle toho si pak můžete udělat plán na 2025. Budete vědět, že se můžete zaměřit právě na podobné klienty jako jsou ti, kteří vám zaplatili letos nejvíc.” zmiňuje Fares další důležitý bod.
Alex přirovnává obchod k vodě, která si vždycky najde svoji cestu a doplňuje, že je dobré šlápnout do toho, co šlo s lehkostí: “Nějaké zakázky šly jednodušeji než ostatní, nějaké komunikační kanály zabíraly víc než ostatní, nějaké kampaně fungovaly téměř samy. Vy jste dopředu nevěděli, jaké to bude, ale teď se jde kouknout zpět a pojmenovat si co tak trochu šlo samo a to je to nejlepší, do čeho v dalším roce šlápnout.”
Nenalhávejte si a poraďte se s ostatními
Je důležité se také zaměřit na věci, které se vám nepodařily. Fares říká: “Je hodně důležité, abyste si nenalhávali sami sobě. Buďte upřímní. Napište si doslova, co se vám nepovedlo, proč se vám to nepovedlo. Zeptejte se sami sebe proč a kde se máte zlepšit.” Fares dál uvádí, že pokud pracujete v týmu, tak je dobré se zeptat svého kolegy nebo parťáka. Pokud máte tým, tak doporučuje udělat neformální setkání u dobrého kafe v kanceláři a pobavit se o uplynulém roce. Získáte tak jiný pohled, což vám pak pomůže vidět, co a jak můžete v dalším roce zlepšit.
Ptejte se 5x proč
Pravděpodobně najdete spoustu věcí, které vyžadují zlepšení pro příští rok. Nezahlcujte se a podle Alexe se soustřeďte jen na to zásadní: “Vyberte si ze všech proher, ze všech věcí tu jednu, která se vám nejvíc nepodařila za celý ten rok. U té si velmi přesně napište co se nepodařilo, proč vás to mrzí a jaké následky to má. Pak se jednoduše ptejte Proč? 5x za sebou.” Alex přidává příklad: “Na LinkedInu jsem chtěl mít dvojnásobek followerů, ale mám jen o 30 % víc a moc mě to štve, protože jsem díky tomu chtěl mít víc inbound leadů a teď musím víc času trávit tím si nové zakázky sehnat jinde. Proč k tomu došlo? Protože jsem tomu nestíhal věnovat tolik času, kolik jsem chtěl. A proč? Protože jsem strávil hodně času řešením operativy a servisem zákazníků. A proč? …” Díky otázce proč se dostanete k jádru problému.
Recyklujte to, co se podařilo
Možná byl pro vás rok 2024 slabší z hlediska výsledků, ale i v takovém roce dokážete najít úspěchy. Při plánování se o takové úspěchy můžete opřít. Fares dává příklad: “Pokud jste například dělali webináře, ze kterých jste získali hodně zajímavých leadů, tak proč je nezopakovat pro rok 2025? Nebo když jste udělali nějakou dobrou kampaň nebo podcast, který vám přinesl zajímavé leady, tak se nebojte to zopakovat. Minulé úspěchy ukazují, kde můžete mít úspěch i v roce 2025.”
Zaměřte se na 1, maximálně 2 věci
To, že si projdete úspěchy uplynulého roku vás naladí dát si kvalitní cíle na další rok. Alex doporučuje nedávat si těch cílů moc: “Lepší je 1 až 2 věci, o které se budete celý rok konzistentně snažit, než si dát 10 cílů a pak se v žádné oblasti nesnažit vůbec, a tak nějak tím rokem proplout.”
Fares to doplňuje svým oblíbeným přirovnáním: “Neotevírejte si víc než jeden kruh. Otevřete si jeden kruh, dokončete ho a pak můžete otevírat další kruh.”
Další inspiraci můžete najít v dílu zaměřeném na vizualizaci v byznysu.
Na závěr děkujeme všem posluchačům, divákům a taky čtenářům blogu za podporu. Budeme rádi, pokud naše podcasty budete sdílet a budeme vděční, pokud nám napíšete, co vás bavilo a naopak, kde se máme zlepšovat. Zkontaktovat nás můžete třeba přes LinkedIn.
Přejeme všem krásné svátky a úspěšný rok 2025!