Skip to main content

Vizualizace je důležitá pro všechny, kteří dělají byznys. Pomáhá vám stanovit si vizi, ke které pak směřují všechny vaše aktivity. Věnujte se jí pár minut každý den.

Vize souvisí s hluboko zakořeněným vnitřním pocitem

“Někdy se říká, že cesta je cíl. Ale když nevíš, kam směřuješ, tak nepoznáš, že jsi na té správné cestě.” začíná další díl podcastu Fares. Alex ho doplňuje tím, že je ale častým problém, že lidé prostě neví, co chtějí. “A proč neví, co chtějí? Protože si neumí přiznat, co je skutečně ten jejich vnitřní pocit. Chceme rodinu nebo nechceme? Chceme především zbohatnout, nebo je naší prioritou lidem pomáhat?” říká Alex a dodává, že je to vnitřní hluboko zakořeněný pocit. “Když jsem sám k sobě upřímný a pravidelně se konfrontuju s tím, co opravdu chci, tak si tu cestu do toho cíle najdu. A taky si ji užiju.” říká Alex.

Díky vizi dáte energii do správné příležitosti

Fares potvrzuje důležitost uvědomění si toho, co skutečně chci “Když člověk nemá jasnou vizi, tak neví, zda příležitost, která se mu po cestě zrovna naskytla, ho dovede tam, kde chce být. Energie, kterou na danou příležitost vydává, může být úplně zbytečná. Nepřinese nám to, co potřebujeme.” V dnešní době často není o příležitosti nouze. Právě jasná vize pomáhá odlišit ty, které nám slouží od těch, které je lepší nevyužít.

Definováním vize programujete svůj mozek

“Náš mozek je řídící středisko, které automaticky – ať už chceme nebo ne – vyhodnocuje, co se kolem nás děje, a hledá cestu do cíle.” vysvětluje Alex a dodává, že když mozek nenaprogramujeme, tak nás nebude řídit k cíle, ale spíš nahodile.

Čím je vize jasnější, tím lépe se budete cítit. “I když to, co budete dělat, bude náročně, tak vám to bude dávat smysl.” dodává Fares. 

Vize vyžaduje upřímnost sám k sobě a znát své hodnoty

Vize mohou být naprosto odlišné upřesňuje Alex “Třeba já chci vydělávat dostatek peněz za malou investici času, abych zajistil rodinu a mohl s ní trávit čas. Někdo jiný ale řekne, že chce vybudovat další impérium, chce mít velký byznys a být ve Forbes. Někdo další řekne, že chce dělat dobrej byzyns a chce, aby mu to vydělávalo 200k měsíčně.” Každá vize je úplně jiná a odvíjí se od potřeb konkrétní osoby. “Správná vize vychází z toho, že jsou k sobě lidé opravdu upřímní a mají jasno v tom, co pro sebe chtějí.” uzavírá Alex. 

Vize se opírá i o vaše hodnoty. “Pro někoho je důležitá svoboda, pro někoho peníze, kariérní růst, pomoc ostatním. Když si to vyjasníte, mnohem lépe pak definujete svoji vizi.” říká Fares.

Velký cíl si rozložte na menší cíle

Taková vize se může zdát někdy nedosažitelná. K jejímu naplnění musíte ujít velký kus cesty. Ten je třeba si pořádně rozkouskovat. “Každý podnikatel by si měl ujasnit, co vše chce dosáhnout třeba už tento rok – jaký je tedy ten krátkodobý cíl. A pak i to, co chce dosáhnout za 5 – 10 let. Energie, kterou pak vydáte, bude na správném místě.” upřesňuje Fares.

Alex k tomu uvádí příklad ze svého života “Před pár lety jsme si s rodinou řekli, že chceme bydlet ve vlastním domečku za Prahou poblíž přírodě. Dali jsme si to jako cíl. Teď se ta vize po pár letech naplňuje. Máme pozemek, máme firmu, příští rok bychom mohli začít stavět. Přesně víme, jak dům bude vypadat, stále o tom mluvíme a společně nacházíme cestu k cíli.” Alex vysvětluje, že je to velmi jednoduchá potřeba (dlouhodobá vize = mít vlastní domov a definovat si jaký) a pak se k ní plní střednědobé a krátkodobé cíle (najít pozemek, specifikovat dům, najít dodavatele, získat povolení, atd.). Krok po kroku se k vizi přibližuje.

Promptujte svůj mozek před důležitým jednáním

Díky tomu, že si vizi rozkouskujete na menší části, zvládnete cestu k ní lépe i z hlediska psychického. “Když se mentálně připravíte, máte vyšší sebedůvěru a věříte si, že to dosáhnete.” Fares dodává, že vizualizaci můžeme nacvičovat i při přípravě na náročnou schůzku s potenciálním klientem Já jako majitel firmy si začnu vizualizovat, jak prezentace před potenciálním klientem půjde. Můžu si představit jaké intro udělám, jakou atmosféru tam dám, jak začnu, jaká slova budu používat a jak potenciálního klienta povedu tak, že mi na konci řekne Ano, chci s tebou, Faresi, spolupracovat.” 

Alex doplňuje, že je dobré si představovat i pocity, které po schůzce přijdou. “Když si představím, jak má schůzka nebo prezentace dopadnout, jak se cítím po tom, co jsem skončil, že dostávám pozitivní feedback, že se všichni usmívají a já mám dobrý pocit, že jsem odvedl kus práce, tak vlastně promptuju sám sebe jako bych promptoval třeba ChatGPT. Svému podvědomí říkám: tak tohle já chci a teď mi dodej nápady a řešení, abych se tam dostal.” Náš mozek je databáze, která přesahuje možnosti generativní AI, takže je schopný vymyslet skvělá řešení a podle nich pak začít jednat.

Vizualizujte si každý den

Fares radí praktikovat vizualizaci každý den “Mějte jasné hodnoty, co chcete dosáhnout – peníze, svoboda, kariérní růst,… pak si to dejte před sebe a zkuste každý den alespoň 10 minut vizualizovat. Zavřete oči a zkoušíte používat i další smysly. Nejenom obraz, ale například i čich – třeba jak to nové auto, co si přejete, bude vonět.” a pokračuje tím, že je zásadní si vše zapsat. “Já mám takovou tradici. Každé Vánoce, když už jde celá rodina spát, vytáhnu svoji knihu, do které si zapisuju věci a podívám se, co se mi za poslední rok povedlo a co mi zůstalo. Jaké cíle chci mít na nový rok. Každý den si pak připomínám, proč dělám tu práci, kterou dělám.” říká Fares a dodává, jak pracuje s takovou vizi každodenně “Každý den si hledám pár minut pro sebe, kdy si vizualizuju nejen ten dlouhodobý cíl, ale i ty jednotlivé kroky, které k němu vedou.”

Pravidelná vizualizace je jako sledování mapy

Vizualizování někdy připomíná výlet. “Když jsme na výletu a pravidelně se díváme třeba na mapy.cz, tak vidíme modrou tečku – přesné místo, kde jsme, kolik nám ještě zbývá do cíle, jaký kopec teď musíme obejít, jaký potok překonat. S vizí je to stejné. Když si to zapíšu, můžu pak pravidelně koukat, kde jsem a jak se přibližuju k cíli.” doplňuje Alex.

Na závěr ještě Fares opakuje to zásadní: když budete své cíle pravidelně vizualizovat, budete mít jasněji, když vám do cesty přijde nová příležitost. “Můžete si pak snadno položit otázku: Je tohle příležitost, která mě přiblíží k tomu mému cíli – ano nebo ne?” upřesňuje.

Formulace toho, co chcete by měla znít vlastně trochu sobecky: Já chci…

Pokud máte s vizualizací zkušenosti nebo byste chtěli poradit s tím, jak si vytvořit tu vaši konkrétní vizi, napište nám třeba na LinkedInu.