Skip to main content

Fares Měchura, náš co-founder, rád říká jednu historku: „Už je to nějakou dobu, co jsem se bavil s jedním vývojářem o důležitosti sales ve firmě, kde jsme oba pracovali. Náš rozhovor začínal zhruba takhle: ‚A ty tu děláš co?‘ ‚Obchod, sales.‘ ‚Aha, a to je jako potřeba?‘ Ten vývojář nebyl schopen pochopit, proč mě společnost najala a platila mi výplatu. Žil totiž v představě, že produkt, který s ostatními vyvíjí, je tak úžasný, že si ho klienti kupují sami.

V tu chvíli mi bylo trochu trapně, protože moji tvrdou práci a nasazení ostatní oddělení neuznávaly a protože lidi mimo sales nechápali, jak důležitý obchod je.

I dneska narážím na podobnou situaci, když mluvím s founders technických startupů, kteří se soustředí jen na produkt. Nechtějí přijmout fakt, že jejich úžasné produkty se samy neprodají a že buď oni sami nebo někdo jiný bude muset aktivně oslovit trh a prodat lidem hodnotu produktů, které vytvořili.“

Připravili jsme proto 5 hlavních důvodů, proč potřebujete ve firmě obchodníky.

Tento článek Fares původně publikoval na svém LinkedInu.

5 důvodů, proč potřebujete sales, zvlášť jako začínající startup

  1. Díky prodeji jste odolnější

Jedno japonské přísloví zní: „Sedmkrát padni, osmkrát vstaň.“ Obchodníci jsou známí svou vytrvalostí a vědí, že obchod se málokdy povede hned při prvním kontaktu. Pro salesáky je proto úspěch často procesem chyb a zlepšování. Tyto dovednosti a způsob myšlení se vám jako podnikateli při budování nové firmy budou očividně hodit. Pomohou vám nejen na začátku vaší podnikatelské cesty, ale i v budoucnu, až budete řídit opravdovou firmu, obzvlášť v bouřlivějších dobách.

  1. Prodej platí účty

Mezi salesáky a marketéry koluje jeden vtip. Proč se obchod a marketing nenávidí? Protože obchod vydělává peníze a marketing je utrácí. Ano, pokud vy a vaše společnost nebudete aktivně prodávat své produkty nebo služby, nebudete mít na výplaty, investice do marketingu a vývoje a vaše společnost bude mít problémy s cash flow. Prosté.

  1. Sales zlepšuje produkt

Proaktivní prodej znamená také přímou zpětnou vazbu od trhu a uživatelů vašich produktů a služeb. To vám dá správný směr, kam se zaměřit při vývoji nových funkcí. Vznikne tak lepší produkt, který se na trhu udrží déle. A vydělá víc peněz (viz bod 2). 

  1. Prodej udržuje investory v raných fázích firmy pryč

Pokud se budete věnovat sales už v rané fázi svého startupu, budete dřív finančně nezávislí a budete mít kapitál pro další růst (viz bod 2). Nebudete se tak muset vzdát části firmy ve prospěch třetí strany.

  1. Sales naopak přitahuje investory v pozdějších fázích

Pokud naopak budete později v životě firmy chtít investory přilákat, sales vám velmi dobře poslouží. Jednou z nejdůležitějších věcí pro investory je totiž trakce. Sales vám pomůže prokázat, že lidé vašemu produktu věří a platí za něj. Vždycky jde nakonec jen o peníze a návratnost investice.

Marketing, vývoj, branding… To vše je pro podnikání důležité. Všechno je to ale k ničemu, pokud si váš produkt nikdo nekoupí. Proto když mluvím s majitelem firmy, který obchodu nepřikládá váhu nebo vůbec nemá sales oddělení, vždy mu hned doporučuju, aby se sales okamžitě začal. Ten produkt se totiž sám neprodá.

Nevíte, kde a jak začít prodávat? Můžete si pořídit knížky, nebo se přihlásit na náš koučink. Volba je na vás.