Karel Dytrych. Člověk, který stojí za projekty Freelo, Váš hosting, Hlídám.to, SEO-servis a Saaskaři. A který jako jeden z mála vybudoval několik firem bez investorů. Jak lze dosáhout těchto úspěchů, aniž bychom žili pod tlakem a strávili bezesné noci v kanceláři?
Co tě inspirovalo k tomu, aby ses vydal na cestu podnikatele?
Karel: „No to je moc príma otázka, teď se mi všichni posluchači budou smát, ale já to teda řeknu, tak jak to opravdu bylo. Já jsem začal podnikat, protože jsem chtěl okouzlit ženu.”
Fares: „A podařilo se?” (smích)
Karel: „Ano, samozřejmě podařilo se, takže ty začátky byly, že jsem si vyhlídnul starší holku, která mě doučovala před maturitou účetnictví.
Mně to furt nešlo. Furt jsem potřeboval pomoc až jsem nastoupil na výšku a chtěl jsem ukázat, že jsem ten schopný statný muž, který se postará a tak.
A zároveň mě bavila tvorba webů, takže se to všechno spojilo v jeden okamžik. A byť jsem z rodiny, kde se vůbec nepodnikalo a naopak všichni „Ježišmarja, Karle, řítíš se do záhuby”. A pak samozřejmě následovaly i výroky, že jo, „Už by sis měl najít konečně pořádnou práci”.
Takže já jsem se k tomu dostal touhle vtipnou cestou, no. Takže podnikatelskej plán v Excelu, že po třech měsících první rande.”
Jak se z vysokoškoláka stal úspěšný podnikatel?
„Začal jsem se ve volném čase věnovat webu. Dělal jsem je docela dobře, tou dobou mi šlo i to SEO, proto i pak ten SEO-servis. No a tím, že mi to šlo dobře, tak se z freelancingu tou klasickou neřízenou cestou, stává agentura. Protože najednou člověk začne nestíhat, takže začne hledat, kdo mu s tím bude pomáhat.”
První zakázku získal ve svém rodném městě Nymburku. Díky doporučení se jeho začínající kariéra začala posouvat směrem dopředu. Předcházely úspěchu dlouhé roky příprav a tvorby business plánů?
„Bral jsem to, co mi život stavěl do cesty a co mi dávalo smysl. Neměl jsem business plány, spíš jsem nasával a hodně se vzdělával. Snažil jsem se vždycky dělat co nejlepší rozhodnutí, v těch věcech se nějakým způsobem zdokonalovat, učit se za pochodu a tak. Takže postupně. Na začátku to bylo – prostě dělám, až úplně protipól – prostě strategicky plánuju, kam se vymezím. Prostě život.” (smích)
„Podle mě jsou peníze úplně nejhorší motivátor ever do podnikání.”
Jaké kroky vedou k úspěšnému a svobodnému podnikání?
„Já jsem se nikdy nehnal za penězma, hnal jsem se za tím, co mě bavilo dělat. A klidně s investicí vyššího množství času.”
Tajemství Karlova úspěchu tkví v tom, že naslouchá tomu, co ho baví. Zkuste najít svou přirozenou zvědavost a následujte srdce. Je to klišé? Nikde není psáno, že klišé není klíč ke štěstí.
„Podle mě jsou peníze úplně nejhorší motivátor ever do podnikání. A dobrý je si taky na začátku uvědomit, že to podnikání není procházka růžovým sadem a bude tam potřeba nějaká výdrž.”
Stačí mít neprůstřelný nápad, abych své podnikání neohrozil hned v začátcích?
„Mít geniální nápad je důležitý. Ale důležitější je umět ho prodat. Musíte se umět prodat.”
I Karel se na sales díval trochu skepticky. Dlouho ho srovnával s prodejními metodami Horsta Fuchse. Ale díky zkušenostem, které v průběhu podnikání nasbíral, se na obchod dívá jinýma očima.
Jde přežít bez investora?
„Bootstrapování není pro každýho. Ale podle mě se ti bude líp podnikat, když budeš respektovat, jak to máš vnitřně. Mně to dává svobodu, kterou by mi na druhé straně investor bral. Protože on by mi dočasně svěřil něco, co by chtěl mnohonásobně zpátky.”
Začít psát svůj business příběh bez investora je pro někoho nepřijatelné, pro někoho možná risk s obrovským přínosem. Je tedy na vás, jaký tým si zvolíte, rozhodně si ale pusťte celý rozhovor s Karlem Dytrychem. Jeho životní zkušenosti by pro vás mohly být skvělým odrazovým můstkem.