Skip to main content

Expertka na generativní umělou inteligenci Anna Bohoněk osvětluje, jak správně využívat AI nástroje v každodenním podnikání, jaké jsou jejich limity a kde naopak mohou být skutečně užitečné.

Špatný prompt = špatné výsledky

“Potkávám se strašně moc s lidma, který říkají, že umí dobře komunikovat s generativní umělou inteligencí, ale když se jich zeptám, aby udělali základní prompt, tak je to ‘Napiš mi e-mail’,” upozorňuje Fares na častý nedostatek v práci s genAI.

Anna vysvětluje, že podobně jako bychom neřekli juniornímu kolegovi jen “napiš mi e-mail” bez dalšího kontextu, neměli bychom to dělat ani s AI: “Chybí tam úplně základní kontext, nad kterým je potřeba se zamyslet při psaní každého e-mailu. Co je ta klíčová informace, kterou jdu komunikovat? Komu? Jakým způsobem, jak chci, aby to vyznělo a jaká je délka toho e-mailu.”

AI jako juniorní kolega

Anna nabízí užitečnou metaforu: “Je to jako juniorní kolega, který zrovna nastoupil do firmy, ještě nezná ten kontext, takže nemá tacitní znalosti, které ty máš. Musíš mu to říct polopatě.”

Když Alex namítá, že takto pracné promptování vlastně nepřináší úsporu času, Anna vysvětluje: “Samozřejmě tam je element toho, co chceš, aby ti ten chatbot vyplivnul. Jde o to si porovnat, kolik času strávím psaním promptu a jak moc si z toho můžu udělat šablonu, kterou budu využívat pravidelně.”

Vytvoření buyer persony pomocí AI

Generativní AI lze využívat na zjednodušení široké škály činností. Jednou z nich je například tvorba buyer persony. Anna popisuje svůj vlastní proces:

  1. “Začínám s tužkou a papírem, kde si vytvářím hypotézy toho, co jsou problémové věci pro naše potenciální klienty. Mluvím o hypotézách i s kolegy.”
  2. “Pak to sepíšu do komplexního promptu a v kombinaci s chatem jsem připravila podklady pro strukturovaný rozhovor.”
  3. “Při rozhovorech s potenciálními klienty používám Fireflies AI, který vytváří přepisy.”
  4. “Tyto přepisy analyzuji pomocí dalších AI nástrojů, abych zjistila, co jsou nejčastější bolesti a jak o tom lidé mluví.”

Alex se ptá na úsporu času: “Kolik práce by to bylo před pěti lety bez těchto nástrojů?”

“Rozhodně je tam úspora času,” potvrzuje Anna. “S asistentem do schůzky usnadňuje zápis minimálně o 20 minut na každém meetingu. Zároveň je tam pro mě kvalitativní část – asistent je dobrý reality check toho, jestli jsem si tam něco nepřimyslela.”

Audiovizuální možnosti AI

AI není jen o textu. Anna popisuje kreativní možnosti v audiovizuální oblasti:

“Pro kreativní lidi a pro vizuální lidi, jako jsem já, je to fakt takový candy shop. Najednou se dají jednoduše používat zajímavé kreativní formáty, aniž byste potřebovali nahrávací studio.”

Anna zmiňuje nástroje jako Mid Journey, Ideogram, Visual Electric a Leonardo AI pro generování obrázků, a také možnosti generování videí, například v rámci placené verze Canvy.

“Experimentuji s tím, že nechávám svého avatara odříkat některé věci. Třeba si i dělá srandu ze sebe, že je avatar,” sdílí Anna svou zkušenost. 

Zachování lidského prvku v AI obsahu

Jak se vyhnout generickému obsahu, který je na první pohled vytvořený umělou inteligencí? Alex se ptá, jak zachovat lidskost a unikátnost.

“Poznám posty, kde byl použit jednoduchý prompt, jako ‘napiš e-mail’. Něco strašně základního, kde nebyla žádná originální myšlenka,” říká Anna. “Já si pomáhám psát posty pomocí Clauda, ale dělám to tak, že si nahraju hlasovou stopu. Mám nápad, který mi přijde zajímavý, tak si ho nejdřív namluvím pro sebe, protože je to jednodušší, než se z toho vypisovat. Pak si to pomocí ChatGPT nechám zanalyzovat a rozepsat.”

Fares to doplňuje praktickým příkladem: “Jsou dva tábory – lidi, kteří si hrají na experty, třeba sales experty, kteří umí psát e-maily, ale jenom řeknou prompt ‘napiš mi e-mail’. A pak obchodník, který doopravdy umí psát e-maily, sedne a začne přemýšlet kreativně a do hloubky, jaký entry má mít ten e-mail, jaký benefit se má zopakovat. Dá si čas, pak za pomocí generativní umělé inteligence vygeneruje tuto věc, upraví ji, dá svůj šmrnc a odešle.”

Nejlepší prompt inženýr jsi ve svém řemesle

Anna zmiňuje, že nejlepší prompty tvoří vždycky experti v dané oblasti: “Když vidím promptovat lidi u nás v týmu, kteří opravdu mají vzdělání a jsou původně videomakers a tvůrci seriálů, tak oni nad tím přemýšlejí způsoby, které já promptovat neumím. Vychází to z jejich řemesla – zahrnují do promptu informace o tom, kudy jde světlo, jaký je ten záběr, jdou v popisu víc do detailu. Jako kdyby to sami točili.”

Budoucnost AI v byznysu

Nahradí AI obchodníky a majitele firem? Anna má na to jasný názor:

“Vidíme, že se generativní AI integruje do prostředí, ve kterých se už dávno pohybujeme – Google Workspace, Microsoft Copilot. A pak vidíme AI agenty, kde se řetězí kroky za sebou a dějí se rozhodnutí, která už nejsou navázaná na rozhodnutí člověka.”

Anna zmiňuje příklad české firmy Scale Voice, která vytvořila hlasového agenta pro prodejce ojetých aut. Agent volá zákazníkům po vyplnění webového formuláře, validuje informace a domlouvá termíny.

“Jestli to bude znamenat, že některé firmy se budou pokoušet automatizovat celou svoji sales force? Určitě si myslím, že nějaké firmy to zkoušet budou. Otázkou je, jak to bude dopadat u klientů. Z mého aktuálního výzkumu vyplývá, že lidé v některých případech stále chtějí lidskou interakci.” To platí především u firem, kde je dlouhodobě budovaná důvěra.

Rada pro podnikatele 

Co by měli majitelé firem dělat pro svůj obchodní úspěch v kontextu AI? “Můžeš automatizovat věci, které máš dobře zmapované a víš, že fungují. Když chceš něco automatizovat, tak v první řadě to musíš mít dobře popsané, aby si věděl, že tohle je ten proces, který funguje. Pokud začneš automatizovat proces, který nefunguje, tak výsledky budou příšerné,” radí Anna.

“Určitě mít dobře popsané procesy a pak na úrovni osobní produktivity mít vyškolené svoje zaměstnance,” dodává Anna. “Pokud chtějí používat tyto nástroje, tak aby věděli jak, a nerozhodili po první interakci s ChatGPT nad tím rukama, že to nefunguje.”

AI nás nespasí, ale může nám pomoci, pokud ji budeme používat správně a s vědomím jejích limitů.

Pokud chcete mít jistotu, že generativní AI používáte na 100 %, máme pro vás AI Modul. Vytvořila ho právě Anna pro všechny majitele menších firem a obchodníky. 

Více o modulu se dozvíte zde: https://saleshero.cz/generativni-ai-v-b2b-sales/

A pokud vás zaujala Anna Bohoněk, začněte ji sledovat na LinkedInu