Skip to main content

Konference Sales Management 2023 se nesla v duchu umělé inteligence – chobotnice, která se svými chapadly dotkne každého byznysu. Jaký vliv bude mít na sales? Můžeme ji využít ve svůj prospěch nebo necháme veškeré obchodování jen na AI? To se dozvíte v podcastu!

AI v sales: úspora času i pomoc v nouzi

Všichni účastníci konference se shodli na tom, že AI dokáže ušetřit spoustu času. Pomoci může především  zkušeným obchodníkům, kteří mají know-how, ví, na co se ptát a hlavně ověřit, zda jsou vygenerované informace pravdivé. Člověk, který o sales nikdy neslyšel, se díky umělé inteligenci profesionálem nestane. 

Fares: „Když začal ten největší boom kolem ChatGPT, tak jsem si s ním taky začal hrát. A byl jsem překvapený, jaké blbosti mi napsal. Pak jsem se více vnořil do světa AI, koukal na inspirativní videa nebo absolvoval free kurzy a zjistil jsem, jak skvělý nástroj mám v rukou. Občas se spolu, Alexi, dlouho nevidíme a já potřebuju s někým brainstormovat.“

Ale ani Fares nedospěl k tomu, aby za něj umělá inteligence psala e-maily. „Já mám psaní e-mailů rád. Když oslovuju klienty, rád jim věnuju svou energii a čas. Možná, že AI umí napsat lepší e-mail než já, ale necítí se u toho tak dobře. (smích)“ 

Co se týče Saleshero, tak se nemusíte bát. Zůstaneme u tradičního e-mailu, který byl napsán ze srdce. Pokud i vy preferujete psaní e-mailů, stáhněte si náš e-book a pište jako Emailhero. 

Transformace sales díky AI

I přesto, že společnost Imper představila na konferenci plně automatizovaného AI obchodníka, zkušení salesáci mohou ještě nějaký čas zůstat v klidu. Je možné, že AI nahradí obchodníky v rychlých transakcích či krátkých sales cyklech. Umí generovat pipeline, rychle se naučí modelové situace, což by někomu mohlo stačit. Ale u velkých kontraktů bude stále zapotřebí empatického člověka. Empatii totiž umělá inteligence nemá. A pokud by se stalo, že ji v budoucnu získá, pořád je tu protistrana, u které nevíme, jak zareaguje. 

„I když se prodejní situace mohou opakovat, protistrana se zachová jinak. Díky zkušenostem a empatii dokáže obchodník takovou situaci odhadnout a reagovat na změnu. To u AI zatím nehrozí.“

Doplněk základních zkušeností

Všechno se nedá automatizovat. Spousta reprezentantů velkých firem se na konferenci zmínila, že jejich sales týmy neumí základní prodejní dovednosti. Kdyby začali využívat CRM systémy, templaty, věnovali se forecastingu, volání nebo technikám vyjednávání, výsledky by byly jinde. 

Alex: „Shodli jsme se, že firmy dosáhnou vyšších výsledků, když naučí své sales týmy základním dovednostem. Jak to bude za dva, tři roky, o tom se bavit nebudeme. Ale rozhodně to nebude tak, že umělá inteligence ovládne svět.“

Strach má velké oči

Jedním z highlightů konference byla rozhodně zmínka o technice Vyděsit a zachránit. Firmy, které přišly s umělou inteligencí na trh, si samy platí lobbisty, kteří před senátem mluví o rizicích a regulaci AI. Na takto uměle vytvořený strach pak reagují spásným řešením. Toto obrovské PR je financováno velkými firmami. Slogan by klidně mohl znít: „Bojte se AI. Ale ta naše AI je bezpečná.“

Umělá inteligence je mezi námi, to je fakt, který nemůžeme ignorovat. Vytěžte z ní maximum, ale dál vzdělávejte sebe i svůj tým v základních prodejních technikách. A kdybyste chtěli s něčím pomoci, napište nám na LinkedIn.