Skip to main content

Dokáže umělá inteligence nahradit salesáky? Nebo jde o nástroj, díky kterému budeme schopni posunout svůj byznys vpřed? Konference Sales Management 2023 byla plná inspirativních lidí, zajímavých diskuzí a hlavně – nesla se v pozitivním duchu.

AI je všude kolem nás, v hlavě nám naskakují otázky, na které neznáme odpovědi. Nahradí nás umělá inteligence? Uživíme se? Odpovědi na ty své jsem získal na konferenci. Po diskuzi s kolegy ze sales světa vím, že se není čeho bát.

1. V sales hraje empatie hlavní roli

To, co AI nemá zatím v malíčku, je empatie a schopnost vzbudit důvěru. Jako ostřílený obchodník vím, že musím opravdu znát svou cílovou skupinu, získat si zákazníkovu důvěru a vybudovat s ním vztah. To je základ úspěšného prodeje. Umělá inteligence neumí projevit city ani nezná cílovku. Zvládne základní prodej, ale zakázky nad pár tisíc korun už budou nad její síly. Já osobně nemám problém domluvit si schůzku přes chatbot, ale nákladnou zakázku bych chtěl projednat s člověkem.

2. Kouzlo základních dovedností

„Většina founderů neumí prodávat. Myslí si, že něco vyrobí a všichni budou paf. Prodej musí ovládat každý, kdo založil firmu. Byznys bez salesu není byznys,“ zmínila Petra Hudeček Končelíková, zakladatelka investičního fondu Nation1. A já se pod to musím podepsat. Spousta obchodníků i zakladatelů spoléhá na AI, ale ta dokáže pomoci jen těm, kteří mají vysoké prodejní dovednosti. Když někdo, kdo nic neprodal, začne používat AI, rozhodně se nenaučí prodávat lépe.

Firmy by se měly zaměřit na pilování základů. Podle některých účastníků by bohatě stačilo, kdyby jejich zaměstnanci uměli používat CRM systém nebo template. Pak by AI nepotřebovali vůbec.

3. AI jako nástroj pro brainstorming

Všichni jsme se shodli na tom, že umělá inteligence je skvělým parťákem pro brainstorming a podporou v podnikání. Můžeme ji využít přesně v těch situacích, kdy nemáme kreativní náladu nebo si s něčím nevíme rady. Skvěle se hodí pro agilní firmy, které rády experimentují. Lidem, kteří to tak nemají nebo neumějí správně použít prompty, je umělá inteligence v podstatě k ničemu.
Anna Bohoněk z InSpace Proximity posluchačům předvedla, jak využívat AI v praxi. „Přistupte k AI jako ke kalkulačce nebo wordu a posuňte sebe a svou firmu na vyšší úroveň. Využijte ji pro základní techniky a můžete trávit více času tím, co vás v práci opravdu baví.

4. Regulatory capture

Vyděsit a zachránit. Tento pojem, který zmínil Josef Holý z Kanárků v síti, mi utkvěl v hlavě. Nesouvisí tak úplně se sales, ale možná vám pomůže se AI tolik nebát. Tuto techniku využívají velké firmy k tomu, aby veřejnost napřed vyděsily a pak jí mohly hodit záchranný kruh. Ti, kteří vymysleli AI, vypovídají o jejím nebezpečí pro společnost, aby pak mohli přijít s řešením, které nás všechny zachrání.

Podtrženo, sečteno: AI se zatím bát nemusíme. Její dopad na sales bude minimální. Ale čím dříve se ji naučíme používat, tím větší šance je, že nezůstaneme pozadu za konkurencí. 


Já třeba díky AI objevil skvělou knihu The first man in Rome, ve které jsou nádherně ukázány obchodní dovednosti v období antiky, nebo jak skvělým podnikatelem byl Julius Caesar. Koho by napadlo, že mě nástroj budoucnosti přenese do starověkého Říma?