Skip to main content

Hostem dalšího podcastu je Jan Vašík, spoluzakladatel kreativní a digitální agentury Fairy Tailors. S Honzou si jsme si povídali nejen o jeho agenturním začátku, náročnosti akvizice prvních klientů a výběru ideálních zaměstnanců, ale také o úspěchu, no-bullshit policy, důležitosti briefu i propojení kreativního oddělení se zbytkem světa.

Strategie na míru pro každou firmu

Fairy Tailors je jako útulná krejčovská dílna, ve které vám ušijí strategii od A poZ na míru. Alespoň takto vnímá Honza svou agenturu i po letech a dodává, v čem konkrétně tkví její kouzlo: „Fairy Tailors rozhodně není pásová výrobna, ani fabrika na reklamu. Je to  takový malý butik, krejčovský krámek, který tě zaujme, když projdeš kolem výlohy. Donutí tě zastavit a zamyslet se. Po chvilce přemýšlení nakonec zjistíš, že to, co nabízí ve výloze, chceš taky. Jakmile vejdeš dovnitř a zorientuješ se v tom krásném, příjemném prostředí, ujme se tě milý prodavač, který je zároveň i majitelem a začne si s tebou nenuceně povídat. A už od tohoto momentu ti prodává své služby. Nicméně ty se cítíš maximálně komfortně a příjemně, aniž bys tušil, že už ti v ten moment prodává, protože jsi nadšený už jen z konzumace té služby,” říká se smíchem Honza.

Svoboda jako benefit

Krejčí z Fairy Tailors začali šít svůj příběh přibližně před deseti lety. Po celou tu dobu se prý těší z minimální fluktuace svých zaměstnanců či agenturních spolupracovníků. Podle Honzy je nadpoloviční většina lidí v této „pohádkové” agentuře téměř od samotného začátku. Co za tím stojí? Velká míra svobody, která jde ruku v ruce se zodpovědností. „U nás se nepracuje od – do. Důležitější pro nás je, aby práce byla odvedena v požadované kvalitě, formátu a včas. Aby neměla vady. Protože za případné vady je zodpovědná agentura, která dostane od klienta ‚naloženo’ nebo na ni mohou vrhnout stín. Od lidí proto chceme zodpovědnost, osobní angažovanost a empatii,” dodává Honza.

LinkedIn cold calling

Jak se dají sehnat noví klienti? Fairy Tailors za dobu své existence vyzkoušeli mnohé postupy, techniky a taktiky. Jednou z činností, která se ukázala jako poměrně efektivní, bylo využití sociální sítě LinkedIn. „Pokud to trochu to odlehčím, tak od navázání spojení po rozjetí spolupráce tě dělí jedno tlačítko. Ještě než jsme na něj klikli jsme si zjistili, kde a na jakých pozicích daný člověk pracoval. Udělali jsme si krátkou rešerši, co bychom mu jako agentura dokázali nabídnout nebo jak bychom komunikaci značky, pro kterou pracoval, dokázali změnit k lepšímu. S některými oslovenými LinkedIn kontakty jsme se následně sešli, prohodili pár dalších slov a s hrstkou z nich jsme ve výsledku uzavřeli smlouvu. U těchto kontaktů nám navíc v pozdějších letech krásně zafungoval snowball effect. Když pak ten branďák po letech změnil zaměstnavatele, ozval se nám na základě předchozí pozitivní zkušenosti s námi a my tím pádem mohli rozjet nový projekt s novou značkou. A takto se to postupem času překlopilo do referenčního marketingu, kdy nás firmy začaly oslovovat samy,” dodává s úsměvem.

Balanc mezi přáním klienta a kreativitou

Uhlídat příval kreativity a sladit jej s požadavky zákazníka může být oříšek. Někdy je to snazší, jindy komplikovanější. Ale pro tuhle partu profíků je přání klienta do jisté míry svaté.  Zvládnou zajistit jak výkonnostní marketing, tak brand awareness. „Zvládneme tu kreativní kampaň nebo kampaň a strategii obecně navrhnout tak, jak si klient přeje nebo očekává. Nicméně na začátku každé nové spolupráce se vždy hodně ptáme. Základním kamenem je pro nás tzv. brief. Jedná se vždy o sérii otázek, které musíme položit každému potenciálnímu klientovi.” Díky tomuto briefu jsou v agentuře schopni okamžitě určit, jak náročný klient bude, co od nich očekává, s čím mu dokážou pomoci a v jakém cenovém rozsahu se budou pohybovat.

Plný šuplík inspirace

I tomu nejkreativnějšímu člověku může dojít inspirace. Kam si pro ní chodí Honza? „Do šuplíku. (smích) Už na vysoké jsem měl takovou rutinu, že jsem si všechny nápady psal. Ať už přišel nápad při usínání, sprchování nebo hned ráno po probuzení. Mozek zkrátka nejde vypnout, pracuje 24/7, tedy i ve spánku. Měl jsem takovou disciplínu, že jsem si je vždy napsal na papír a uložil do šuplíku. A když jsem papír vytáhl třeba za půl roku, a ta myšlenka mi připadala pořád životaschopná, prokonzultoval jsem ji s kolegama a společnýma silama jsme ji začali  rozvíjet.” Zapisování myšlenek je podle Honzy pro splnění snů to nejdůležitější. „Ať vás napadne cokoliv, napište si to. Po nějaké době se na to znovu podívejte, a pokud vám to přijde stále smysluplné, tak se do toho pusťte, protože každý z nás má tady na té planetě jen omezený čas. Zkrátka a dobře plňte si své sny, i kdyžvýstup z komfortní zóny mnohdy bolí.”

Pořád přemýšlíte, proč svěřit svou firmu zrovna Fairy Tailors? Protože je to parta sympaťáků, která se o vás i vaši firmu prvotřídně postará. A hlavně prodávají, co by si sami koupili.