Skip to main content

„Používej ABeCedu – Always Be Closing!“ „Prodej jde udělat při každém telefonátu!“ „Pokaždé splň svoji kvótu, neexistuje, abys nesplnil cíle!“ Salesáci jsou těmihle kecy obklopeni pořád – v článcích, novinkách, na motivačních přednáškách. Všichni se snaží vytvořit zdání dokonalosti a dojem toho, že obchodníci by měli být bez chyby.

 

 

Je na čase s těmihle bláboly skoncovat a podívat se pravdě do očí. Salesáci jsou lidé. Mají emoce, mají soukromý život. Když během stanoveného období (měsíc, čtvrtletí, rok) nedosáhnou stanovených cílů, může to pro ně být extrémně stresující. Tento stres přitom může mít obrovský dopad na jejich duševní zdraví.

Když se nedaří dosáhnout obchodních cílů stanovených firmou, většina salesáků se cítí být osobně zahanbena. Připadají si trapně či provinile a navíc často rovnou počítají s důsledky neplnění cílů. Na řadu může přijít odložení povýšení, nepopulární cesta „na kobereček“ k šéfovi či menší provize a tím nižší příjem. Výjimkou dokonce nebývá ani strach ze ztráty práce (been there, done that).

Každý salesák během své kariéry nejspíš zažije, že se jedna z uvedených situací stane některému z jeho kolegů, nebo dokonce jemu samotnému. Zvýšený stres vyvolaný nesplněním obchodních cílů přináší úzkost, deprese a zhoršující se duševní zdraví. Tyto potíže pak bohužel provázejí člověka i doma a v osobním životě.

Abychom se vyhnuli neúspěchu v dalším měsíci, většina z nás se uchýlí k více telefonátům a práce, pracujeme přesčas. To ale v kombinaci s nahlodaným mentálním zdravím může vést ke zhroucení a vyhoření. Je to začarovaný kruh.

Cílem tohoto miniseriálu je probrat tolik obtížné téma pro obchodní týmy – selhání. Chceme rozpoutat diskuzi a naučit obchodníky, jak selhat správným způsobem, pomoct jim odrazit se ze dna a být připraveni začít od nuly.